dinsdag 25 augustus 2009

Ik volg het ritme van mijn vrouw


De Standaard, maandag 24 augustus 2009

'Ik volg het ritme van mijn vrouw'
Shaju Hendrikx

(foto) Dries en Meryem Lesage-Kaçar: Hij is professor politieke en sociale wetenschappen aan de U Gent, zij is gemeenteraadslid.

Bij de familie Lesage zijn ze aan het dessert toe. Er wordt koffie en thee geschonken en op de tafel staan meloen, verschillende soorten taart en behoorlijk zoete koekjes.

Dries mag dan geen moslim zijn, hij heeft wel respect voor het geloof van zijn vrouw. 'Ik vast zelf niet, maar ik volg 's avonds het ritme van Meryem. Als ik thuiskom, wacht ik met eten tot het donker is. Dat is maar een kleine moeite', licht hij toe. Meryem geeft borstvoeding en hoeft dus strikt genomen niet te vasten. 'Ik wil toch meedoen omdat ik me er goed bij voel. Het is nu nog maar het begin, dus het valt nog mee. Misschien valt het me later in de maand zwaarder.'

Het stel is op bezoek bij de zus van Meryem en laat zich dat welgevallen. 'Ja, ik heb een drukke baan en kom er niet toe om zelf uitgebreid te koken', zegt Meryem. 'Bovendien is mijn zus een uitstekende kok en ook voor de kinderen is het leuk om bij hun neefjes en nichtjes te zijn. Het is fijn om hier te mogen aanschuiven. Het is een vorm van gastvrijheid die mee de sfeer van de ramadan bepaalt en die toch wel kenmerkend is voor de moslimwereld.'

Dries probeert op nog een andere manier solidai te zijn met zijn vrouw. 'Ik probeer discreter te zijn inzake eten en drinken tijdens de dag. Ik zou het ook niet appreciëren als iemand opzichtig zou eten of drinken als ik moest vasten', zegt hij; terwijl hij volop geniet van een stuk taart - het is per slot al donker.

'Voor mij hoeft hij niet mee te vasten, maar die discretie is wel aangenaam', geeft Meryem toe. 'En ja, als we 's avonds eten, is het uiteraard genieten. Dat gaat het natuurlijk ook om. Door te vasten, kweek je vanzelf meer appreciatie voor het eten en geniet je er dubbel van. Dat mag je ook laten zien, het is een vorm van respect voor de persoon die het eten klaar maakt.'

Het dessert loopt bijna ten einde, het wordt stilaan tijd voor het laatavondgebed, dat begint om ongeveer kwart over tien.

Geen opmerkingen: