zondag 4 oktober 2009

Karel van het Reve over de Universiteit (en de canon)

.
(mijn antwoord op een interessante reactie van lezer PN, op victacausa)


Een referentiekader, of canon, kan niet los worden gezien van het begrip (nationale) identiteit.
Karel van het Reve somt hier enkele typisch Nederlandse, en enige algemeen-Europese stukken van zijn eigen canon op.
KvhR gelooft natuurlijk niet dat zo'n canon het eeuwige leven heeft, maar een anti-identitair pleidooi van hem hoor ik ook hieronder niet:

.
Het dichtst bij een verwerping van de term zelf "identiteit", kwam vhReve wellicht hier ...maar dan blijkt hij toch weer iets heel anders te bedoelen dan wat lezer PN in zijn reactie voor ogen stond:


...en nu kan ik het niet nalaten, omdat KvhR zelf over communicatiestoornissen is begonnen, om deze commentaar van Tom Lehrer hier nog aan toe te voegen:


.

1 opmerking:

Marjorie Hoefmans zei

Beste Marc, toen ik naar de audiofragmenten wilde luisteren verdwenen ze plots van mijn scherm (?) op het moment dat ik toestemming gaf aan Flash Player. Heb je een verklaring?